בלוג זה הינו תוצר מתהווה במסגרת לימודי לתואר שני בחינוך בהתמחות "תקשוב ולמידה" ב"מרכז ללימודים אקדמאיים" באור יהודה.

בבלוג זה אעסוק בנושאים מעניינים הקשורים ללימודיי, אעלה סוגיות , תהיות רעיונות אותם ארצה לחלוק עימכם ובעיקר עם עצמי..







יום שלישי, 17 בינואר 2012

בתי ספר בניהול עצמי / יין צ'אנג צ'נג

התייחסות למאמר: חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי:גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית/
יין צ'אנג צ'נג




אתגרים רבים ניצבים בפני החינוך עקב השינויים המהירים של המאה העשרים ואחת. אתגרים אלו מובילים רפורמות בחינוך כאשר אחת המגמות הבולטות לרפורמה היא בית ספר בניהול עצמי, המדגישה את הביזור, שיפור בתהליכים פנימיים ושמוש במשאבי למידה/הוראה ע"מ לענות על הייחודיות של כל בית ספר דבר שיאפשר למידה מתמשכת  של תלמידים, פיתוח הצוות המקצועי , ופיתוח בית הספר עצמו ובכך תגדל גם תמיכת ההורים והקהילה .
בזמן שבעולם מתרחש תהליך של גלובליזציה  והעולם הופך לכפר גלובלי , לדברי צ'אנג,  טבע האדם יהיה רב גוני , האדם יהיה טכנולוגי, כלכלי, חברתי, פוליטי ,תרבותי ולומד בכפר גלובלי של מידע.
לצורך כך יש צורך בלמידה לאורך כל החיים , על החברה ועל הפרט להיות מרובי אינטלגנציות, ולצורך כך נידרשת פרדיגמה חדשה לחינוך שתדגיש פיתוח אינטלגנציות מרובות אותה הוא מכנה פרדיגמה משולשת חדשה:גלובליזציה, לוקליזציה, והתאמה אישית. כל אלו יובילו לתמיכה בהוראה ובלמידה . ההתאמה האישית תאפשר לקדם את היזמה האישית ואת המוטיבציה של כל תלמיד כדי לפתח ביתר אפקטיביות את האינטילגנציה הכלכלית,חברתית,פוליטית ותרבותית ואת אינטליגנציות הלמידה שלו.
בעשר השנים האחרונות בתי ספר בניהול עצמי היו למגמות מובילות בעולם, והם משמשים אמצעי חשוב לקידום קבלת החלטות יעילה ושימוש יעיל במשאבים כדי לענות על הצרכים הבית ספריים השונים במערכת החינוך.
לדעתי , משרד החינוך צריך להתוות את תכני הליבה לביה"ס בצורה אחידה לכלל הזרמים בחינוך ללא יוצא מהכלל: יהודי, חרדי, ערבי . כשכולם לומדים בצורה אחידה את מקצועות הליבה . במקביל יש לאפשר מרחב לבתי הספר במקצועות הבחירה , כאשר יש לפתח מערכת אמון כוללת  בין משרד החינוך , הרשויות, בתי הספר, מנהלים , מורים , תלמידים, ולאפשר למנהל לעצב את בית הספר  לפי הרוח בה הוא מאמין  ובכך לתת מענה על ייחודיות של בתי ספר, זה יוביל לחשוב ולפתח שיטות חינוך שיובילו להתפתחותם המקצועית של המורים , יעודד מנהלים  להנהיג ולהוביל חידושים  ולשפר את הישגי החינוך של בתי הספר שלהם.