בלוג זה הינו תוצר מתהווה במסגרת לימודי לתואר שני בחינוך בהתמחות "תקשוב ולמידה" ב"מרכז ללימודים אקדמאיים" באור יהודה.

בבלוג זה אעסוק בנושאים מעניינים הקשורים ללימודיי, אעלה סוגיות , תהיות רעיונות אותם ארצה לחלוק עימכם ובעיקר עם עצמי..







יום שבת, 3 בדצמבר 2011

"פלגיאט" - בעידן האינטרנט


פרוש המושג פלגיאט  (פְּלַגְיָאט בלועזית) - הוא גניבה ספרותית. כלומר שימוש במילים או ברעיונות של אחרים והצגתם כשלך.
שורשיו של המונח פלגיאט טמונים במילה הלטינית Plagiarius, אשר משמעותה חוטף. מילה זו שימשה עד לשלהי המאה ה-17 לתיאור מעשי חטיפה של ילדים ועבדים לצד ציון מעשי  של גניבה ספרותית.  לדעת ההיסטוריונים, השוואת פעולת הגניבה הספרותית לגניבת העבד/הילד מלמדת על החשיבות הרבה שיוחסה ליצירה האומנותית וממחישה את תפיסת חומרת המעשה. (מתוך ויקיפדיה)


אנו רואים  כי המודעות לנושא היתה קיימת עוד בימי הביניים בהם יוצרי שירים היו שומרים על זכויות היוצרים שלהם .
היום, בעידן האינטרנט הנושא מקבל משנה תוקף. רבים , בתמימות , משתמשים במקורות  תוכן  אך לא מציינים זאת . למעשה , כל צורה של הבעת רעיון מקנה לבעליה זכויות יוצרים על היצירה שהוא יצר ונחשבת לקניין הרוחני שלו, והיא מוגנת על ידי חוק זכויות יוצרים,
תחת גניבה ספרותית נחשבים המקרים הבאים:
  • הצגת חומר של אדם אחר תחת שמך.
  • העתקת טקסטים או רעיונות ללא ציון המקור.
  • העדר סימון של ציטוט על ידי מרכאות.
  • מסירת מידע שגוי אודות מקור הציטוט.
  • שינוי מילים תוך כדי העתקת מבנה משפט, מבלי לציין את מקור הטקסט.
  • העתקת טקסטים ורעיונות כה רבים, שבסופו של דבר רוב העבודה שלך מורכבת מהם (בין אם צויין מקור החומר או בין או לאו).
את מרבית התביעות בנושא של גניבה ספרותית אפשר למנוע ע"י ציון מקור התוכן.
למערכת החינוך, בעידן של הצפת מידע , יש תפקיד חשוב בהדרכת הילדים בנושא של גניבה ספרותית. הילדים אינם ניגשים עוד לספרי האנציקלופציה אלא עושים את עבודותיהם מתוך הרשת ועליהם לדעת את כללי האתיקה ברשת.
חוסר ידיעה לא יכול לשמש כאישור לגניבת דעת ספרותית .
כאנשי חינוך עלינו לחדד בפני הילדים כללים אלו כל הזמן ע"מ שישתרשו
ויהפכו להם כחלק טריוויאלי בכתיבת עבודותיהם.

ישנם אתרים ברשת המנחים כיצד יש לתכנן ולערוך את הכתיבה תוך שמירה על נושא זכויות היוצרים.
למעבר לאתר גניבה ספרותית  בו ניתן לקבל הנחיות על כללי כתיבה וציטוט .